2013年8月9日金曜日

dDo : CUSTOM DETAIL CREATOR 〜

dDo メモ最終

CUSTOM DETAIL CREATOR

カスタムモードでdDoの本来の力が発揮するぜ! だそうです

THE INPUT COLUMN
入力の詳細設定、下から読み込む 順番、効果を変更が可能

THE FILTER COLUMN
フィルター Photoshopのフィルター列

BLEND MODES
ブレンドモード、この辺りPhotoshopと一緒

THE SLIDERS
強度の設定、この辺りもPhotoshopのフィルター関係のパラメタと一致してるのかな?

EXPOSING PARAMETERS
チェックを入れると、Detail Loaderより、変更が可能になる

この辺りは前回を参照すればよろし

EDGE PROCESSING

EDGES, CAVITIES OR EDGES + CAVITIES

AO

HEIGHT

TANSPC

OBJSPC

PREVIEW

SET CROP SIZE

SAVING & APPLYING DETAILS
中央下の"d"ボタン 保存

LOADING/EDITING DETAILS
ロード


MASK EXPORTER

The mask exporter allows you to export both the environment mask or the material masks as well as the material group masks.
msk出力

ENV. DETAILS
Checking this will tell dDo to export the environment mask. This will create one mask per environment group.
環境マスク 環境グループごとにmskを作成

MAT. DETAILS
Checking this tells dDo to export the material mask. This will create one mask per material group.
マテリアルグループごとmskを作成

MAT. IDS
This will allow you to export a mask for each of the material groups, making it easier to mask certain areas in game engines.
IDごとのmskを作成 ゲムエンジンに使える?

ADD
調整msk エッジ等に使いやすい

SUB
調整マスク、ペイントに対して使いやすい
This will save the mask in subtractive mode, meaning that the details will be presented as black against a white background.
This is great if you want to use the mask as chipped paint for example.

FORMATS
dDo can export masks as TGA, PNG, TIFF, BMP and JPG.

SIZE
Allows you to specify which resolution you want to save your mask as. This resolution is based on the resolution of the current dDo project.


THE PREVIEWER

プレビューツール、リアルタイムゲムエンジンの、
MarmosetのToolbag,Skyshopを利用してる


LOAD MESH...
メッシュをロード、自分で作ったメッシュが見れるぜ

LINKING CUSTOM MAPS
カスタムmapsのロードメニュー

矢印 リロード?
鎖  リンク?
...  ファイル
X  リセット

TOGGLE PREVIEW HOT-RELOADING
テクスチャ更新時に自動リロードをする設定
※通常ダブルクリックでリロードする

MINIMIZE
最小化

MAXIMIZE
最大化

CLOSE
閉じる

HOTKEYS
 Hotkey Action
 LMB (HOLD) Orbit camera
 Shift+LMB (HOLD) Orbit sky
 RMB (HOLD) Dolly camera
 SCROLL WHEEL Dolly camera
 MMB (HOLD) Pan camera
 F Focuses the camera on the model's pivot point and bounding box.
 SPACE Toggles UI visibility.
 1 Toggles Diffuse-Only preview.
 2 Toggles Specular-Only preview.
 3 Toggles Gloss-Only preview.
 4 Toggles Normal-Only preview.
 5 Toggles All textures preview.
 Q+LMB Click Selects the material group for the selected color.
 Ctrl+Q+LMB Click Selects the material group's mask for the selected color.
 D+LMB Click Opens up the Color Picker, allowing you to manually change the diffuse map's color value.
 S+LMB Click Opens up the Color Picker, allowing you to manually change the specular map's color value.
 G+LMB Click Opens up the Color Picker, allowing you to manually change the gloss map's color value.
 BASIC PREVIEWER UI



MORE...
Toggles the advanced previewer options.

WIRE
Renders the model with a wireframe applied on top of the textures.

FLAT
Renders the model with nothing but the normal map applied.

SKY
Toggles the visibility of the skybox on and off.

SPIN
Toggles the rotation of the skybox on and off.

EXPOSURE
Controls the exposure time of the camera.


SKYBOXES
環境マップの変更


ADVANCED UI
Under the advanced UI you can find several helpful settings to further increase the quality of your model presentation and previewing.
The post-processing is aimed to simulate a physical camera's properties.

BACKDROP
Toggles the visibility of the skybox. When enabled the RGB values may be controlled using the RGB sliders.
環境マップの適用、またはRGBスライダー

FIELD OF VIEW
カメラの画角

RUN DSLR SIMULATION
1眼レフのシミュ

RAW SHARPEN
Enabling this applies a sharpen filter which may be controlled using the Amount slider.

DEPTH OF FIELD
焦点距離の模倣

SENSOR BLOOMING
ブルームと、飛ばしの設定


OPTICAL VIGNETTING
Applies a vignetting effect as well as a subtle Chromatic Abberration effect. These can both be controlled by using the associated sliders.

CCD NOISE
CCDのノイズの模倣

UNLIMITED RESOLUTION RENDERS
レンダリング

こんな感じ

初見


マニュアルを読んでみた感想なのだけど、
Photoshopの自動処理をまとめてみました。
というのが総括

プレビュー以外は自分でも構築が可能かも。

Photoshopレイヤーセットを数多く使う前程なので、非常に重い

作業中はクロップして細部を確認、
本番は再レンダリングだろう。

いかにプリセットを作って、下ごしらえをするか、
という話でも良いかもしれない


メリット
・自動処理
・あくまでPhotoshop
・プリセット化
・ビュー

デメリット
・あくまでPhotoshop 重い
・あくまでPhotoshop それ以上の機能はない
・エンジンとは違うビュー(指針程度

あとは使ってみてだな〜。

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